PMT-onderzoek bij het Ambulatorium op Windesheim

28 februari 2024

PMT-onderzoek bij het Ambulatorium op Windesheim met vragenlijsten uit Doen & Meten

Albertine de Haan
Onderzoeker interne dienstverlening Psychomotorische Trainingen Ambulatorium op hogeschool Windesheim en docent Bachelor- en Masterthesis.

Studenten die vastlopen in hun studie en studiegerelateerde psychosociale problematiek ervaren, kunnen op hogeschool Windesheim psychomotorische trainingen volgen van het Ambulatorium van de opleiding Psychomotorische therapie.
De psychomotorische trainingen richten zich op spanningsregulatie, plannen en organiseren, faalangstreductie en sociaal-communicatieve vaardigheden en worden zowel individueel als in een kleine groep aangeboden. Daarnaast zijn er op maat gerichte individuele trainingen beschikbaar, bijvoorbeeld op het gebied van emotieregulatie. De trainingen hebben een geïndiceerd preventief karakter en maken gebruik van bewegingsgeoriënteerde en lichaamsgeoriënteerde methodieken. Een training bevat meestal tien sessies van drie kwartier en de meeste studenten volgen één volledige training.
Vanaf 2019 zijn de trainingen systematisch geëvalueerd met Patient Reported Outcome Measures (PROMs). Dit zijn vragenlijsten die door de deelnemer zelf ingevuld worden. De vragenlijsten meten relevante psychomotorische uitkomsten op het gebied van lichaamsbewustzijn, emotieregulatie, omgang met stressvolle situaties en de omgang met anderen.
De eerste resultaten van de voor- en nametingen in 2021 gaven een eerste indicatie dat deelnemers na de psychomotorische trainingen taakgerichter en effectiever omgaan met stressvolle situaties, beter hun aandacht naar hun lichaam kunnen sturen en daarbij bewuster zijn van emoties en meer vertrouwen hebben in het zelf kunnen reguleren van negatieve emoties. Daarnaast namen zij meer initiatief in het contact met anderen en ervaarden zij meer zelfwaardering.  Studenten die de trainingen volgden, gaven ook aan het prettig te vinden om van medestudenten een training krijgen. Ook waardeerden zij de praktische en ervaringsgerichte aanpak van de trainingen.

In 2023 heeft Albertine de psychomotorische uitkomsten gemeten met een aantal vragenlijsten uit Doen en Meten (N=252) met nogmaals positieve significante verschillen en zijn er ook positieve significante verschillen gemeten bij voor- en nametingen op mentale gezondheid; burn-out klachten in de studie; betrokkenheid, competentie en autonomie in de studie; en op zelfvertrouwen (N=88).

Bij deze studie is geen controlegroep gebruikt en is er niet gecontroleerd op leeftijden en andere kenmerken van de deelnemers. Verder zijn er follow-up metingen na 6 maanden uitgezet, maar nog niet voldoende deelnemers om uitspraken te doen over de effecten op lange termijn. Er is verder onderzoek nodig, maar al met al geeft het een eerste indicatie van de effectiviteit van de training.

Aanbeveling bestuur NVPMT: gebruik Doen & Meten vragenlijsten via Re:sponse

De bemoedigende resultaten van dit onderzoek ziet het NVPMT-bestuur als een mooi voorbeeld om de waarde te onderstrepen van het gebruik van de vragenlijsten uit Doen & Meten. De NVPMT investeert volop in het beschikbaar stellen voor de praktijk van het Doen & Meten pakket voor volwassenen, via Re:sponse als digitaal portal. De eerste ervaringen zijn positief en we nodigen collega’s uit het werkveld van harte uit zich aan te melden voor een aansluiting, hetzij vanuit eigen praktijk, hetzij vanuit een zorginstelling.

Het meten van je therapieresultaten versterkt je professionele positie, is behulpzaam bij Shared Decision Making met cliënten en maakt het verzamelen van data mogelijk voor het nodige onderzoek op ons mooie vakgebied!

Aanmelden kan via Mijke Goossens: beleidsmedewerker@nvpmt.nl